08.08.22 | U Change
Bis am 31. Oktober 2022 können wieder Studierendenprojekte und Plattformprojekte eingereicht werden. Lassen Sie sich hierzu vom neuen Video von U Change inspirieren und motivieren!
08.08.22 | Methods
Check out the short video that provides insights into the application of the method 'Emancipatory boundary critique' in a case study on the communication of earthquake information.
08.08.22 | ITD-CH22
Neues zu den Workshops finden Sie auf der aktuellen Website!
08.08.22 | Publikation
Das neue Band der Transferwissenschaften behandelt die Kommunikation über kulturelle Grenzen hinaus. Lesen Sie die Beiträge «Transdisziplinäre Ko-Produktion von Wissen – das Potential einer Perspektive Pluri» und «Transdisziplinäre Zusammenarbeit impliziert Mehrsprachigkeit» in diesem Band
06.07.22 | ITD21
Over 100 pre-crafted contributions were handed in for last year's ITD Conference. The overarching theme of the conference „Creating Spaces and Cultivating Mindsets for Learning and Experimentation“ was explored in any possible way imaginable. Many of the authors of pre-crafted contributions allowed us to make their contents publicly available on our website.
06.07.22 | ITD-CH22
Entdecken Sie wer an der diesjährigen ITD-CH mitwirkt und treten Sie aktiv in Interaktion mit einem Poster zu Ihren Arbeiten - Die Vorlage zu dieser Session finden Sie ebenfalls auf der stetig aktualisierten Website.
06.07.22 | U Change
Das Programm U Change freut sich über 8 weitere Projekte, welche eine Förderung erhalten. Die Themenvielfalt reicht von einem Projekt gegen Foodwaste über theatrale und künstlerische Zugänge zur Nachhaltigkeit bis hin zu einer neuen Förderplattform an einer Pädagogischen Hochschule und Projektausschreibungen durch eine Universität. Nähere Informationen zu den geförderten Projekten finden sich auf der Webseite von U Change.
28.06.22 | Methods
The Evaluation H - described on the STEPS Centre website - supports giving equal importance to each participant to communicate his/her perspective regarding a specific question and to elaborate on positive and negative factors.
24.05.22 | Event
Der 8. Sustainable University Day in Mendrisio (TI) zu Frage, was Hochschulen zur gesellschaftlichen Transformation und zur Nachhaltigkeit beitragen war mit über 200 Teilnehmenden ein grosser Erfolg. Er schloss mit dem Aufruf nach einer gemeinsamen Kultur der Nachhaltigkeit. Hierzu gehören Begegnungen auf Augenhöhe, Wertschätzung und der Vernetzung über Grenzen hinweg, wobei Bescheidenheit, Entschiedenheit und auch eine Portion Naivität nicht fehlen dürfen!
23.05.22 | Publication Radar
Transdisciplinary publications continuously on the rise - td-net's publication radar shows that the upward trend is ongoing! Topics related to the environment are most prominent, and also technology, education, psychology, engineering and economics show up in the top 20 research areas covered by TD publications in 2021.
04.05.22 | Jahresbericht
Der Jahresbericht 2021 ist online. Sehen Sie sich an, welche wesentlichen Tätigkeiten und Meilensteine das td-net in dem vergangenen Jahr erreicht hat.
21.04.22 | Tour d'Horizon of Literature
The Deadline for participation to the Tour d'Horizon of Literature 2021 is extended until Monday 2nd May 2022. Experts in inter- and transdisciplinary research are invited to share with us the most important publications of 2021 in the fields of inter- and transdisciplinary research, education and practice. These recommendations will be compiled and published online on our website as "Tour d'Horizon 2021". Your participation would be highly appreciated.
Many thanks to all who have already participated!
New deadline: 2 May 2022
21.03.22 | Tour d'Horizon of Literature
It's time for a literary review of the last year - time for the Tour d'Horizon of Literature 2021!
We are happy to invite you to participate in our next Tour d’Horizon of Literature by sharing with us up to three publications of 2021 that you find particularly interesting, innovative and/or enlightening regarding inter- and transdisciplinarity. Your contribution would help us to keep track of the growing literature in the field of inter- and transdisciplinary research, teaching and practice (see td-net publication radar) and to prepare a useful list of publications recommended "by the community for the community“.
Deadline: 22 April 2022
17.03.22 | U Change
In poco più di un mese dal Sustainable University Day 2022, ci sono ancora molti dettagli da organizzare per per garantire il successo dell'evento. Ma siamo sulla buona strada: il programma dettagliato è pronto e il modulo di iscrizione è online. U Change organizza l'evento in collaborazione le due università ticinesi, l'Università della Svizzera italiana (USI) e la Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana (SUPSI), che ospitano l'evento di quest'anno. Il programma intorno alla domanda «Le università e l’Agenda 2030: che ruolo giocano le sfide sociali, il dialogo con il territorio e l'impegno studentesco?» è variato: dalla presentazione di progetti che combinano arte e imprenditorialità a discussioni su temi come il greenwashing, la prevenzione del razzismo nelle scuole elementari, i dilemmi etici dell'intelligenza artificiale, il ruolo dell'energia solare nel futuro e molti altri.
03.03.22 | SUD
«Higher education institutions and the Agenda 2030: What role do social challenges, dialogue with the territory and student engagement play?» The programme of the Sustainable University Day 2022, which has now been finalized, invites you to explore this question. The topic will be addressed from different perspectives and in different formats of exchange and discussion: Parallel workshops, networking intervals, project market and artistic performances will take place on both USI and SUPSI campuses in Mendrisio. The programme will focus on a roundtable discussion with actors from the academic and student world to identify possible partnerships and appropriate fields of intervention and to formulate a call to action.
03.03.22 | ITD-CH
«Zukunftsbilder entwickeln und reflektieren – Wie kann TD-Forschung helfen, gesellschaftliche Vorstellungs- und Transformationsräume zu erweitern?»
Mitwirkung: Der Austausch über praktische Erfahrungen und das gegenseitige Lernen werden dieses Jahr im Vordergrund stehen. Anhand von Leitfragen beleuchten wir den Umgang mit impliziten und expliziten Zukunftsbildern in transdisziplinären Prozessen. Alle sind eingeladen ein Poster zur eigenen Arbeit auszuarbeiten. Wir informieren bald über das Format. Updates regelmässig hier
03.03.22 | methods
For those who are in search of a tool that helps to visualize, structure and discuss complex issues: The constellation analysis captures interrelations between social actors, natural elements, technical elements as well as signs/symbols. Many thanks to Martina Schäfer, Gabriele Wehndorf and Susanne Schön for sharing their experiences!
16.02.22 | MOOC
Partnering for Change: Link Research to Societal Challenges
The course presents transdisciplinary research as a living experience. With a basis on sound theoretical and methodological background, five outstanding projects illustrate promising different ways of dealing with complex societal challenges. The projects address a) health care for mobile pastoralists, b) water scarcity in the Alps, c) coping with decline in a mountain village, d) labour migration, and e) governance of antimicrobial resistance.Starting from these challenges, the course will take learners on a journey through the main phases and steps of transdisciplinary research projects.
Together with seven universities and institutes of higher education, and the Commission for Research Partnerships with Developing Countries, td-net coordinated and co-produced the first massive open online course (MOOC) on transdisciplinary research.
The course can be made on FutureLearn. The next mentored course is planned for March 14, 2022. The inscription is open on FutureLearn.
11.01.22 | SCNAT
Zwei Foren der Akademie der Naturwissenschaften Schweiz stehen unter neuer Präsidentschaft: Ulrike Sturm übernimmt beim Forum Landschaft, Alpen, Pärke (FoLAP) und Christoph Küffer beim Netzwerk für transdisziplinäre Forschung (td-net). Die Foren vernetzen in ihren Themen die Wissenschaft mit der Politik und Akteurinnen und Akteuren der Gesellschaft.
Deux forums de l'Académie suisse des sciences naturelles ont une nouvelle présidence: Ulrike Sturm prend le relais à la tête du Forum Paysage, Alpes, Parcs (FoLAP) et Christoph Küffer auprès du Réseau pour la recherche transdisciplinaire (td-net). Dans leurs domaines thématiques respectifs, les forums promeuvent les échanges entre scientifiques, responsables politiques et autres actrices et acteurs de la société.
06.12.21
Das Leitungsgremium von U Change wählte für die dritte Ausschreibung sechs spannende Studentenprojekte: ein Improvisationstheater-Projekt für Studierende, clowneske Kurzfilme, ein Permakulturgarten-Projekt auf 1400 m.ü.M, ein Projekt zur Verwertung unverkaufter Lebensmittel, partizipative Workshops für und mit Gemeinden des Kantons Waadt und ein Workshop zu nachhaltigen Laborpraktiken. Die nächste Proojektausschreibung von U Change beginnt im Januar und endet am 30. April 2022.
06.12.21 | Toolbox
With the new feature 'method factsheets for td research' we link from the td-net web portal directly to method descriptions in other online toolkits. The factsheets contain comments by the editors of the td-net web portal on further aspects to consider when contextualising the methods within td processes. We start with a first set of 5 factsheets, more will continuously be added. Your tipps on favourite tool(kit)s are welcome!
House of Academies
Laupenstrasse 7
P.O. Box
3001 Bern
Switzerland