Publikationen 2016

Miscellaneous 2016

 

Neue Kolumne „Transformative Wissenschaft“ auf dem Online Magazin MERTON


In seinem Online-Magazin MERTON hat der Stifterverband eine eigene Kolumne „Transformative Wissenschaft“ eingerichtet. Im ersten Beitrag der Kolumne „Was ist und warum provoziert Transformative Wissenschaft?“ setzt sich Uwe Schneidewind mit dem Anliegen „Transformativer Wissenschaft“ und den Gründen für die kontroverse Diskussion über das Thema auseinander.

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Online Guidelines and Tools for integrating sustainable development in teaching at the University of Bern (in German)


The Centre for Development and Environment (CDE) has just published Guidelines and Tools for faculty staff who wish to integrate sustainable development in their teaching:
www.bne.unibe.ch.

This is the outcome of a project supported by the Sustainable Universities Programme and the University of Bern. The “Foundations” (“Grundlagen”) are also available in print: sustainability@cde.notexisting@nodomain.comunibe.notexisting@nodomain.comch.

An English translation of the Guidelines is planned for 2017.

Am Lagerfeuer der Forschung: Interview mit Dr. Antonietta Di Giulio (Universität Basel, MGU), zum Management von inter- und transdisziplinären Forschungsverbünden
> Die Zeit, 19. Juli 2016.


Interdisziplinarität – Forschungswelten:
http://www.zeit.de/angebote/forschungswelten-interdisziplinaritaet/am-lagerfeuer-der-forschung

Link zur Forschungsgruppe Inter-/Transdisziplinarität:
http://www.mgu.unibas.ch/idtd

2016

 

Brennpunkt Klima Schweiz. Grundlagen, Folgen und Perspektiven // Coup de projecteur sur le climat suisse. Etat des lieux et perspectives
> Akademien der Wissenschaften Schweiz 2016. Swiss Academies Reports, V11, N5.


Die Schweiz reagiert sehr empfindlich auf den Klimawandel. Verglichen mit dem globalen Mittel ist die Erwärmung im Alpenraum fast doppelt so stark. Entsprechend gross sind die Folgen, Risiken und der Handlungsbedarf. Ein Netzwerk von über 70 Expertinnen und Experten aus dem Klimabereich hat unter der Leitung von ProClim, dem Forum für Klima und globale Umweltveränderungen der Akademie der Naturwissenschaften Schweiz (SCNAT) mit der Unterstützung durch das Beratende Organ für Fragen der Klimaänderung OcCC sowie dem Bundesamt für Umwelt (BAFU), den Bericht «Brennpunkt Klima Schweiz. Grundlagen, Folgen und Perspektiven» erarbeitet. Der Bericht stellt den aktuellen Stand des Wissens umfassend dar und hebt eine Auswahl von konkreten Handlungsfeldern hervor.

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PDF Bericht

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La Suisse réagit de manière très sensible au changement climatique. Comparé à l’échelle globale, le réchauffement dans l’espace alpin est presque deux fois plus fort. De ce fait, les conséquences, les risques et les possibilités d'action sont particulièrement importants. Sous la conduite de ProClim - le Forum pour le climat et les changements globaux de l’Académie suisse des sciences naturelles (SCNAT) - avec le soutien de l’Organe consultatif sur les changements climatiques (OcCC) et l’Office fédéral de l’environnement (OFEV), un réseau de plus de 70 expert-e-s du domaine du climat ont élaboré le rapport «Coup de projecteur sur le climat suisse. Etat des lieux et perspectives». Le document expose de façon approfondie l’état actuel du savoir en la matière et met en évidence des champs d’action concrets.

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PDF rapport

Auf der Suche nach dem Ganzen in der Medizin – der Beitrag der Philosophie: Bericht zum Workshop Medical Humanities IV
> Akademien der Wissenschaften Schweiz 2016. Swiss Academies Communications, V11, N1.


Welche Unterschiede bestehen zwischen dem medizinischen und dem Alltagsverständnis von Gesundheit und Krankheit? Welche Konsequenzen haben die verschiedenen Ansichten auf die Vermeidung und die Behandlung von Krankheit?

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PDF Report

Toolkits for Transdisciplinarity – Toolkit #3
"Dialogue Methods for Knowledge Synthesis"
> Bammer G 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N1, pp 7.


Fourteen dialogue methods for groups are described, along with case studies of applications in four research areas: environment, population health, security and technological innovation.

See:
http://www.ingentaconnect.com/content/oekom/gaia/2016/00000025/00000001/art00004

The column "Toolkits for Transdisciplinarity":
http://www.oekom.de/zeitschriften/gaia/toolkits-for-transdisciplinarity.html

Toolkits for Transdisciplinarity – Toolkit #4
"Collaboration"
> Bammer G 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N2, pp 77.

Toolkits for Transdisciplinarity – Toolkit #5
"Change"
> Bammer G 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N3, p 149.


Tools for making change happen:
http://dx.doi.org/10.14512/gaia.25.3.2


The column "Toolkits for Transdisciplinarity":
https://www.oekom.de/zeitschriften/gaia/toolkits-for-transdisciplinarity.html

Toolkits for transdisciplinarity – Toolkit #6
"Research Integration and Implementation"
> Bammer G 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N4, pp 229-229.


The Integration and Implementation Sciences (I2S) website provides more than 100 tools, approaches and cases relevant to research integration and implementation.

See:
http://www.ingentaconnect.com/content/oekom/gaia/2016/00000025/00000004/art00003

The column "Toolkits for Transdisciplinarity":
http://www.oekom.de/zeitschriften/gaia/toolkits-for-transdisciplinarity.html

The New US Anti-Torture Law: A Genuine Step Forward
> Barela, S J 2016 -> internet publication


This recently posted writing by Steven J. Barela details and explains a new anti-torture legislation in the United States. His work on counterterrorism policies has always been interdisciplinary since he believes it to be the best way to approach this complex strategic interest. As a result he is both fascinated and pleased with this new legislation that also follows such an approach. Specifically, this new legislation mixes an even more clear legal prohibition against torture with empirical research on the effectiveness of different interrogation techniques. In this piece, he explains the new law to give it context, along with spotlighting the approach of adding empirical study to reinforce this essential prohibition. Finally, he cites the td-net website and suggest this approach can even be understood from the additional interdisciplinary perspective of morality.

Link:
https://www.justsecurity.org/29273/anti-torture-law-genuine-step/

Keine Gesellschaft ohne Natur. Beiträge zur Entwicklung einer Sozialen Ökologie
> Becker E 2016. Frankfurt/New York: Campus Verlag.


Die Beziehungen zwischen Menschen mit unterschiedlichen Interessen und Bedürfnissen, technisierten Gesellschaften und der Natur bilden einen globalen Krisenzusammenhang. Was zeichnet diese Bedürfnisse aus und warum haben sich die Verhältnisse weltweit so verändert, dass inzwischen von einer neuen geologischen Epoche gesprochen wird, dem Anthropozän? Der Autor fragt, wie die Wissenschaft ihre Erkenntnisblockaden überwinden kann, um die krisenhaften Beziehungen zu begreifen und praktisch gestalten zu können. Aus dieser Perspektive skizziert er einen Weg in ein neues transdisziplinäres Forschungsfeld – und begründet darin das Programm einer Sozialen Ökologie als kritischer Wissenschaft von den gesellschaftlichen Naturverhältnissen.

Link zum Buch

Belcher, B. M., et al. (2016): Defining and assessing research quality in a transdisciplinary context. Research Evaluation, 25(1), p. 1-17.


Research increasingly seeks both to generate knowledge and to contribute to real-world solutions, with strong emphasis on context and social engagement. As boundaries between disciplines are crossed, and as research engages more with stakeholders in complex systems, traditional academic definitions and criteria of research quality are no longer sufficient—there is a need for a parallel evolution of principles and criteria to define and evaluate research quality in a transdisciplinary research (TDR) context. We conducted a systematic review to help answer the question: What are appropriate principles and criteria for defining and assessing TDR quality? Articles were selected and reviewed seeking: arguments for or against expanding definitions of research quality, purposes for research quality evaluation, proposed principles of research quality, proposed criteria for research quality assessment, proposed indicators and measures of research quality, and proposed processes for evaluating TDR. We used the information from the review and our own experience in two research organizations that employ TDR approaches to develop a prototype TDR quality assessment framework, organized as an evaluation rubric. We provide an overview of the relevant literature and summarize the main aspects of TDR quality identified there. Four main principles emerge: relevance, including social significance and applicability; credibility, including criteria of integration and reflexivity, added to traditional criteria of scientific rigor; legitimacy, including criteria of inclusion and fair representation of stakeholder interests, and; effectiveness, with criteria that assess actual or potential contributions to problem solving and social change.

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Wirkungsvolle transdisziplinäre Forschung: TransImpact untersucht transdisziplinäre Projekte
> Bergmann M, Jahn T, Lux A, Nagy E, Schäfer M 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N1, pp 59-60.


Der Erfolg transdisziplinärer Forschung misst sich daran, ob die angestrebten gesellschaft lichen Wirkungen erzielt werden können. Welche Methoden, Instrumente und konzeptionel len Herangehensweisen dafür geeignet sind, untersucht das Forschungsprojekt TransImpact, indem es abgeschlossene transdisziplinäre Projekte auswertet. Außerdem will das Projektteam allgemein anerkannte Qualitätsstandards entwickeln.

See:
http://www.ingentaconnect.com/contentone/oekom/gaia/2016/00000025/00000001/art00014

Towards a Real-world Laboratory: A Transdisciplinary Case Study from Lüneburg
> Bernert P, Haaser A, Kühl L, Schaal T 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N4, pp 253-259.


Real-world laboratories have gained currency in transdisciplinary sustainability research. Establishing real-world laboratories by means of a transdisciplinary process offers promising prospects since it fosters trust among the participants and leads to significant commitment and participation.<br></br>Fostering sustainable community development and understanding social transformations are crucial topics in sustainability science. A new mode of research, real-world laboratories, are enabling the mutual engagement of science and society towards sustainability through transdisciplinary research. However, recent literature has paid little attention to the establishment of these collaborative research spaces. In our case study, we initiated a transdisciplinary research process in Lüneburg (involving participants from university, municipality, nongovernmental organizations and society at large) with the goal of creating a setting for a real-world laboratory. We combined qualitative scenario analysis and visioning. Our findings demonstrated that establishing real-world laboratories in a transdisciplinary process builds trust and commitment among the involved participants and forms a vital starting point for the institutionalization of future transdisciplinary collaboration and research. Therefore, our approach can serve as an impetus for other communities to engage in bottom-up collaboration towards sustainability transformations.

See:
http://www.ingentaconnect.com/content/oekom/gaia/2016/00000025/00000004/art00008

Nachhaltigkeit erfahren. Engagement als Schlüssel einer Bildung für nachhaltige Entwicklung
> Bittner A, Pyhel T, Bischoff V (eds) 2016. München: oekom verlag.


Das wichtigste Instrument, um junge Menschen für die aktive Mitgestaltung einer nachhaltigen Gesellschaft zu gewinnen, ist Bildung. Eine solche Bildung für nachhaltige Entwicklung (BNE) vermittelt die notwendigen individuellen und kollektiven Kompetenzen für ein aktives Engagement. Wie wichtig dieses Engagement für gelingende Lernprozesse im Bereich BNE ist, zeigen mehrere Grundsatzbeiträge: Hierbei werden aktuelle für BNE relevante Konzepte wie das der Planetaren Grenzen von Johan Rockström ebenso beleuchtet, wie die Sustainable Development Goals (SDGs) der Vereinten Nationen. Daneben zeigen Praxisbeispiele, wie Bildungsprojekte individuelles und kollektives Engagement junger Menschen anregen können: Neben aktuellen methodischen Zugängen – wie dem Ansatz der Bürgerwissenschaften (Citizen Science), nachhaltigen Schülerfirmen und weiteren sozialen und gesellschaftlichen Innovationen – werden gleichfalls bewährte und weiterentwickelte methodische Zugänge im Bereich BNE in ihren Wirkungsweisen beschrieben.
Die Autoren stellen dar, wie auf ein Engagement junger Menschen ausgerichtete Bildungsangebote helfen, ein Leben zwischen SDGs und planetaren Grenzen nachhaltig und im Sinne einer sozio-ökologischen Resilienz zu gestalten.

Link zum Buch:
https://www.oekom.de/nc/buecher/gesamtprogramm/buch/nachhaltigkeit-erfahren.html

Science Makes the World Go Round. Successful Scientific Knowledge Transfer for the Environment
> Böcher M, Krott M 2016. Cham, Heidelberg, New York, Dordrecht, London: Springer.


Researchers in the environmental sciences are often frustrated because actors involved with practice do not follow their advice. This is the starting point of this book, which describes a new model
for scientific knowledge transfer called RIU, for Research, Integration and Utilization. This model sees the factors needed for knowledge transfer as being state-of-the-art research and the effective,
practical utilization to which it leads, and it highlights the importance of “integration”, which in this context means the active bi‐directional selection of those research results that are relevant for practice.
In addition, the model underscores the importance of special allies who are powerful actors that support the application of scientific research results in society. An important product of this approach is a
checklist of factors for successful knowledge transfer that will be useful for scientists. By using this checklist, research projects and research programmes can be optimised with regard to their potential for
reaching successful knowledge transfer effects. The book demonstrates that scientific knowledge could drive the world – but only if powerful actors based their practice and policy on science.
The RIU model shows the decisive factors that determine the process through which good research becomes the basis of good policy. Professional integration builds the necessary bridge between
science and policy. The road map for knowledge transfer is illustrated by six Austrian case studies from transdisciplinary research projects in which environmental issues have been approached successfully.

Link to the book:
http://www.springer.com/de/book/9783319340777

Grünbuch Citizen Science Strategie 2020 für Deutschland
> Bonn A et al 2016.


Das Grünbuch für eine Citizen Science Strategie 2020 stellt die Ziele, Potenziale und Herausforderungen von Citizen Science in Deutschland dar und zeigt Handlungsoptionen für die Entwicklung einer nationalen Strategie zur Einbindung von Bürgerinnen und Bürgern in die Wissenschaft auf. Dabei wird der Fokus auf drei Handlungsfelder gelegt: Die Stärkung etablierter Strukturen, die Neuschaffung von Rahmenbedingungen und die weitere Integration von Cititzen Science in bestehende Konzepte durch verschiedene Maßnahmen. Außerdem werden im Grünbuch vor allem auch die Ziele und Möglichkeiten ebenso wie eine Vision für die Rolle von Citizen Science im Jahr 2020, unter anderem in Form von zehn Leitbildern, definiert. Im Vordergrund stehen auch hier die breite Etablierung, Anerkennung und Einbeziehung von Citizen Science in gesellschaftsrelevante Kontexte.

PDF Grünbuch
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"Transformation" as a new critical orthodoxy: The strategic use of the term "Transformation" does not prevent multiple crises
> Brand U 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N1, pp 23-27.


"Transformation" is an umbrella term which places the ecological crisis in a broader context. To foster societal change, opinion leaders of the transformation debate are focusing on cooperation and learning, existing political, cultural and economic institutions, and trust in incremental change. However, these leaders are not questioning existing power relations. This bias may partly explain why social-ecological transformation has not yet occurred. A more analytical under standing of transformation can complement and correct some of these shortcomings in order to better understand the obstacles to policy change.

See:
http://www.ingentaconnect.com/content/oekom/gaia/2016/00000025/00000001/art00008

A transdisciplinary approach to research on early childhood education
> Burger K 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N3, pp 197-200.


There is much debate on early childhood education in research, politics, and society at large. Furthermore, early childhood education research and policy have become increasingly complex and multidimensional. Nonetheless, transdisciplinary research frameworks are still scarce. This report gives insights into a project that used a transdisciplinary approach, outlining its conceptualization and its potential for the definition and analysis of issues that transcend traditional boundaries between academic disciplines, academic and nonacademic knowledge production, and different domains of society.

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Im physikalischen Verdichtungslabor: Wie Sprache das Denken und Handeln im Siedlungsbau beeinflusst
> Caviola H, Kläy A, Weiss H 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N1, pp 49-56.


Bauliche Verdichtung ist das Leitbild im Siedlungsbau. Physikalische Dichtebegriffe dominieren den Diskurs. Ästhetische, soziale und ökologische Aspekte werden dadurch ausgeblendet oder in physikalische umgedeutet. Für eine nachhaltige Planung gilt es, alternative Sichtweisen zu stärken, um etwa ökologische Defizite in der Umsetzung zu vermeiden.

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La recherche interdisciplinaire sous la loupe. Paroles de chercheurs
> Darbellay F, Sedooka A, Paulsen T 2016. Bern: Peter Lang.


L’interdisciplinarité : tout le monde en parle, mais l’a-t-on réellement observée ? De quoi s’agit-il exactement ? Quelles sont les motivations des chercheurs à s’engager dans le dialogue interdisciplinaire, qu’ont-ils à y gagner ou à y perdre ? De quelle nature sont leurs identités académiques et professionnelles, sont-elles statiques ou en voie de transformation ? Il s’agit aussi de savoir si les contextes institutionnels favorisent ou découragent le travail interdisciplinaire, de comprendre comment se construisent et se négocient les cadres épistémologiques, théoriques et méthodologiques entre des spécialistes d’horizons disciplinaires différents et complémentaires. Notre curiosité nous pousse aussi à étudier les heurts ou les malheurs d’une collaboration interdisciplinaire, les possibilités ou les difficultés à publier les résultats de la recherche interdisciplinaire ou encore les enjeux de son évaluation. Basé sur les résultats d’une recherche sur des pratiques interdisciplinaires, ce livre mène l’enquête sur ces questionnements vifs et centraux pour le présent et le futur de la recherche scientifique. Dans une perspective pluraliste de l’interdisciplinarité, les auteurs donnent en priorité la parole aux chercheurs qui la font vivre, en catalysant ses potentialités créatives et en relevant les défis et les obstacles qui freinent encore son développement.

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Wie wird in der Schweiz inter- und transdisziplinär geforscht? Forschende aus 10 Schweizer Forschungsinstitutionen haben einen Einblick in ihre Forschungstätigkeit gegeben. Ihre Stimmen sind in einem Buch festgehalten und wurden entlang von fünf Dimensionen analysiert.

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Hotspots der transdisziplinären Kooperation – Ausgangslagen von besonderer Bedeutung
> Defila R, Di Giulio A, Schäfer M 2016. In Defila R, Di Giulio A (eds). Transdisziplinär forschen - zwischen Ideal und gelebter Praxis. Hotspots, Geschichten, Wirkungen, pp 27-89. Frankfurt a. M., New York: Campus Verlag.


Der Beitrag präsentiert die Ergebnisse einer Teilsynthese, die aus der Leitung, Mitwirkung und Begleitung mehrerer transdisziplinärer Projekte vor allem im BMBF-Themenschwerpunkt "Vom Wissen zum Handeln – Neue Wege zum nachhaltigen Konsum" generiert wurden: Die Idee von 'Hotspots' beruht auf der Erfahrung, dass die Prozesse in einem transdisziplinären Forschungsprojekt stets auch von der jeweiligen Ausgangslage des Projekts bestimmt werden, d.h. von der Konstellation aus Denk- und Handlungslogiken, Merkmalen des Praxisfeldes, Interessen und Rahmenbedingungen der Praxispartner, Bedeutung und Wahrnehmung des Themas außerhalb der Forschungsgemeinschaft. Als 'Hotspots' werden Konstellationen eingeführt, die unabhängig davon, wie die Prozesse gestaltet werden, ein besonderes Potential für eine erfolgreiche und zu innovativen Ergebnissen führende transdisziplinäre Forschung sowie gleichzeitig ein besonderes Risiko für das Scheitern dieser Forschung in sich tragen. 'Hotspots' sind also weder Gelingens-Bedingungen noch Schwierigkeiten und Probleme transdisziplinärer Projekte. Im Zuge der Teilsynthese wurden acht Hotspots (HS) identifiziert:
- HS 1: Der Tätigkeits-Rhythmus im Praxisfeld bestimmt die Forschungsplanung;
- HS 2: Der Angelpunkt der Forschung ist ein neues technologisches System;
- HS 3: Die Forschungspartner haben eigene Kenntnisse im Praxisfeld und gleichzeitig haben die Praxispartner eigene Kenntnisse in der Forschung;
- HS 4: Die Forschung berührt wesentliche Partikularinteressen;
- HS 5: Das Interesse der Praxispartner ist vorrangig auf die Interventionen
gerichtet;
- HS 6: Im Praxisfeld herrscht eine besonders große Dynamik;
- HS 7: Das Praxisfeld ist wenig strukturiert und ehrenamtlich organisiert;
- HS 8: Praxispartner und Forschende bilden eine mehr oder weniger geschlossene Gesellschaft.
Diese Hotspots werden im Beitrag beschrieben. Abschliessend wird diskutiert, welchen Nutzen das 'Denken in Hotspots' hat und wie die acht Hotspots erkannt werden können.

Quelle: SÖF-Konsum-BF
http://www.ikaoe.unibe.ch/forschung/soefkonsum/

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Measuring the effects of transdisciplinary research: the case of a social farming project
> Di Iacovo F, Moruzzo R, Rossignoli C M, Scarpellini P 2016. Futures, V75, pp 24-35.


Social farming (SF) is an innovative concept belonging to a grey zone occupied by agriculture, social, education and health sectors. It involves various private and public actors who work together to co-create and share new collective knowledge. SF initiatives also involve many policies and tools that need to be reframed in order to facilitate the evaluation of these practices. Research in SF includes the active role of researchers in medium-term initiatives, involving a large number of stakeholders. Thus an evaluation of SF practices is crucial in developing and planning future actions. The complex nature of SF has led to the use of a transdisciplinary approach for the evaluation of its initiatives. This paper explains the transdisciplinary process used in a SF project, describes the nature of the collaborative relationships between researchers and others stakeholders, and examines the factors that inhibit and facilitate this collaboration. The paper highlights the important effects the transdisciplinary approach could have on the future of SF, in terms of network building, the co-production of knowledge, and the development of innovative practices.

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Mountains for Europe‘s Future – A strategic research agenda
> Drexler C, Braun V, Christie D, Claramunt B, Dax T, Jelen I, Kanka R, Katsoulakos N, Le Roux G, Price M, Scheurer T, R. W 2016.


An input to the Horizon 2020 Work Programmes and Calls 2018–2020 April 2016

This strategic research agenda is the product of an enthusiastic year-long collaboration between researchers based in centres of excellence, across many different disciplines and European countries. Our primary goal is to highlight the importance of mountains in providing insights and solutions to many of Europe’s pressing challenges. To this end, we call for the inclusion of specific call topics on mountain research within the 2018–2020 Work Programmes of Horizon 2020.
„Mountains for Europe’s Future” aims to raise awareness of the many contributions that mountains make, and can make, to life in the lowlands. It communicates the growing pressures on mountain regions and provides an overview of key challenges and opportunities. Europe’s mountains are not only amongst the regions where the effects of climate change are most evident, but are experiencing notable land use change and significant losses of rural populations. Some of Europe’s less developed regions are in mountainous areas, yet mountains are among the most important providers of natural resources. Many mountain areas are at risk of becoming primarily touristic destinations for urban citizens, with negative impacts on cultural and natural heritage. Such challenges require original solutions that will bring benefits both in the mountains and more widely across Europe.
Interdisciplinary research in mountains can contribute very positively to addressing Horizon 2020 priorities, as well as to wider EU policy goals. Such research can play an important role in making mountain regions more competitive, innovative and able to contribute strongly to the European Commission’s economic growth and sustainability agenda. Equally, mountain areas are places to develop and deploy new technologies, and can be test-beds for innovative solutions to many of Europe’s most pressing challenges – not only in the mountains, but also in other areas with sparse populations and/or where access is a challenge. However, to date the Horizon 2020 calls have not adequately covered interdisciplinary research in mountain areas. Consequently, this document makes a compelling case for why this important gap should be filled within the 2018–2020 calls. The proposed research will also contribute towards implementing the European Commission’s Action Plan for the Alpine Region, which makes a specific commitment to achieving its goals through projects nanced under Horizon 2020.
We believe that the evidence and recommendations we present should encourage the European Commission to include specific call topics on mountain research within the 2018–2020 Work Programmes of Horizon 2020, and inspire researchers as they prepare their proposals.

Link zur Publikation:

Report (pdf)

Zusammenarbeit von Wissenschaft und Zivilgesellschaft. Bestandsaufnahme und Bedarfsanalyse
> econcept AG, im Auftrag der Stiftung Mercator Schweiz, 2016.


Eine von der Stiftung Mercator Schweiz in Auftrag gegebene Studie zeigt: Es gibt eine Bereitschaft und einen Bedarf zur Zusammenarbeit von Wissenschaft und zivilgesellschaftlichen Organisationen. Doch damit gemeinsame Projekte gelingen, müssen verschiedene Voraussetzungen erfüllt sein.

Mehr Informationen:
http://www.stiftung-mercator.ch/de/aktuelles/erfolgsfaktoren-fuer-die-zusammenarbeit-von-wissenschaft-und-zivilgesellschaft/

Stakeholder Dialogue for Sustainability: The Challenge of Thinking between Boxes
> Ejderyan O, Carabias-Hütter V, Kläy A, Moschitz H 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N4, pp 299-301.


saguf board members participated in a Stakeholder Dialogue initiated by the Swiss Federal Council to jointly elaborate its new "ustainable Development Strategy".

See:
ttp://www.ingentaconnect.com/content/oekom/gaia/2016/00000025/00000004/art00019

Transdisciplinary Research and Practice for Sustainability Outcomes
> Fam D, Palmer J, Riedy C, Mitchell C (eds) 2016. Abingdon, Oxon: Routledge.


‘Transdisciplinarity’ is a form of research and practice that synthesises knowledge from a range of academic disciplines and from the community. There is now global interest and a significant body of work on transdisciplinarity and its potential to address the apparently intractable problems of society. This creates the opportunity for a specific focus on its practical application to sustainability issues.

Transdisciplinary Research and Practice for Sustainability Outcomes examines the role of transdisciplinarity in the transformations needed for a sustainable world. After an historical overview of transdisciplinarity, Part 1 focuses on tools and frameworks to achieve sustainability outcomes in practice and Part 2 consolidates work by a number of scholars on supporting transdisciplinary researchers and practitioners.Part 3 is a series of case studies including several international examples that demonstrate the challenges and rewards of transdisciplinary work. The concluding chapter proposes a future research pathway for understanding the human factors that underpin successful transdisciplinary research.

As Emeritus Professor Valerie Brown AO notes in her Preface, this book moves transdisciplinary inquiry into the academic and social mainstream. It will be of great interest to researchers and practitioners in the fields of sustainability, qualitative research methods, environmental impact assessment and development studies.

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The Great Mindshift. How a New Economic Paradigm and Sustainability Transformations go Hand in Hand
> Goepel M 2016. Spriger.


This book describes the path ahead. It combines system transformation researchwith political economy and change leadership insights when discussing the needfor a great mindshift in how human wellbeing, economic prosperity and healthyecosystems are understood if the Great Transformations ahead are to lead to moresustainability. It shows that history is made by purposefully acting humans andintroduces transformative literacy as a key skill in leading the radical incremental change.

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Was hat Stromverbrauchsfeedback mit Schwimmen zu tun – Die Erfahrungen aus dem transdisziplinären Forschungsverbund Intelliekon
> Gölz S 2016. In Defila R, Di Giulio A (eds). Transdisziplinär forschen - zwischen Ideal und gelebter Praxis. Hotspots, Geschichten, Wirkungen, pp 105-143. Frankfurt a. M., New York: Campus Verlag.


Der vom deutschen Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) geförderte Themenschwerpunkt "Vom Wissen zum Handeln – neue Wege zum nachhaltigem Konsum" bestand aus zehn inter- und transdisziplinären Forschungsverbünden und einem Begleitforschungsprojekt. Im Projekt Intelliekon („Nachhaltiger Energiekonsum durch intelligente Zähler-, Kommunikations- und Tarifsysteme“) untersuchten das Fraunhofer Institut für Solare Energiesysteme ISE, das Institut für sozial-ökologische Forschung (ISOE) und das Fraunhofer Institut für System- und Innovationsforschung ISI gemeinsam mit dem Unternehmen EVB Energie (später EVB Energy Solutions) und 10 Stadtwerken aus Deutschland und Österreich den Umgang der Verbraucher mit Feedback zum Stromverbrauch. In der Verbund-Fallstudie, die in einer Synthesepublikation des Themenschwerpunkts bei Campus veröffentlicht ist, wird aus der intimen Sicht eines Prozessverantwortlichen berichtet, wie die Prozesse abliefen und 'wie es sich anfühlte', die transdisziplinären Prozesse in diesem Verbund zu gestalten. Der Autor berichtet im Format einer Erzählung über seine Erfahrungen und macht diese so Dritten zugänglich. Für diesen Erfahrungsbericht wurde also der Ansatz des "Storytelling" gewählt, d.h. die Beschreibungen der transdisziplinären Kooperationen, die im Verbund stattfanden, werden als Geschichte präsentiert, erzählt aus der subjektiven Perspektive und in den Worten von desjenigen, der maßgeblich an deren Gestaltung beteiligt war. Dieser 'Blick hinter die Kulissen' gewährt den Leserinnen und Lesern einen Einblick in die gelebte Praxis eines transdisziplinären Projekts, der fast so unmittelbar ist, als wäre man selbst dabei gewesen.

Quelle: SÖF-Konsum-BF
http://www.ikaoe.unibe.ch/forschung/soefkonsum/

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What Policy Evidence for a European Strategy of Sustainable Development in Mountain Regions?
> Gløersen E, Mader C, Ruoss E 2016. Journal of Alpine Research | Revue de géographie alpine, V104, N3, URL : http://rga.revues.org/3330.


The aspiration to implement evidence-based policies has led to an increased focus on quantitative indicators and targets defined at the European level as instruments for designing policy measures and assessing their impact. The authors argue that this constrains debate and has hindered the elaboration of a proactive European strategy for sustainable development in mountain regions. Mountain territories have highly diverse social, economic and physical characteristics; their shared traits in terms of ecological fragility, economic development challenges and exposure to natural hazards are not reflected in mainstream datasets. Two complementary instruments are proposed to produce and present evidence for sustainable resource management and processes: the Nexus Model and the Sustainability Profile Matrix. Both tools entail using evidence that is adapted to the social and economic characteristics, potentials and challenges of each locality or region. At the same time, they make compilations of evidence at the transnational and European levels possible. The objective is to enable local, national and transnational authorities to use territorial diversity as a lever in their policies, within multilevel governance in human, economic and natural resource management.

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Nachhaltigkeit verstehen. Arbeiten an der Bedeutung nachhaltiger Entwicklung
> Grunwald A 2016. München: oekom verlag.


Die Bedeutung von „Nachhaltigkeit“ scheint im Großen und Ganzen klar: Es geht um die Sicherung der Grundlagen dauerhafter menschlicher Zivilisation auf der Erde. Zur Frage, was nachhaltige Entwicklung konkret bedeutet, gibt es jedoch sehr unterschiedliche Antworten. Der verbreitete Wunsch nach mehr Nachhaltigkeit macht rasch einer Vielfalt der Bedeutungen Platz, die oft nur als Hindernis für Kommunikation und Umsetzung der Idee der Nachhaltigkeit gesehen wird.
Im Gegensatz dazu vertritt der Physiker und Philosoph Armin Grunwald in diesem Buch die These, dass diese Vielfalt der Bedeutungen erstens zentral zur Nachhaltigkeit hinzugehört und dass sie zweitens einen Wert in sich selbst hat.
Grunwald zeichnet unterschiedliche Wege der Erzeugung und Zuschreibung von Bedeutung nachhaltiger Entwicklung nach – vor allem solche, bei denen die Bedeutung der Nachhaltigkeit in der Praxis nachhaltiger Entwicklung und in der praxisorientierten Forschung präzisiert werden muss. Diese Vorgänge transparent zu machen, ermöglicht, den Wert der Vielfalt zu erkennen und zu nutzen – verpflichtet aber gleichzeitig auch, in dieser Vielfalt Wege des Handelns zu bestimmen.

Link zum Buch:
https://www.oekom.de/nc/buecher/gesamtprogramm/buch/nachhaltigkeit-verstehen.html


Fünf Jahre integrative Forschung zur Energiewende: Erfahrungen und Einsichten.
> Grunwald A, Renn O, Schippl J 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N4, pp 302-304.


Nach der Reaktorkatastrophe in Fukushima 2011 wurde die Helmholtz-Allianz ENERGY-TRANS gegründet, um die technisch ausgerichtete Energieforschung um eine sozialwissenschaftlich geprägte interdisziplinäre Perspektive zu ergänzen. Seit 2012 haben die Wissen-schaftler(innen) hier über ihre Projekte berichtet. ENERGY-TRANS wird fristgerecht Ende 2016 beendet - die abschließende Mitteilung fasst wichtige Ergebnisse zusammen.

See:
http://www.ingentaconnect.com/content/oekom/gaia/2016/00000025/00000004/art00020

Die Welt im Anthropozän. Erkundungen im Spannungsfeld zwischen Ökologie und Humanität
> Haber W, Held M, Vogt M (eds) 2016. München: oekom verlag.


Die Menschheit hat den Planeten Erde so nachhaltig verändert, dass ein eigenes erdgeschichtliches Zeitalter entstanden ist: das Anthropozän. Dessen Grundmerkmal ist die dynamische Wechselwirkung zwischen technischer Zivilisation und Natur. Der Mensch hat diese Dynamik ausgelöst, kann sie aber nur unvollständig beherrschen. Das liegt auch am Widerspruch zwischen seinem biologischen und seinem geistigen Wesen, der sich auf das Verhältnis von Natur und Kultur überträgt. Die Folge ist eine ständige Spannung zwischen ökologischen Erfordernissen und humanitären Maßstäben. Für beide trägt der Mensch Verantwortung, die ihn im Denken und Handeln vor gewaltige Herausforderungen stellt. Ihre Bewältigung mit Suche nach Orientierung und Ausgleich kennzeichnet das Anthropozän als Menschenzeitalter. Das vorliegende Buch gibt einen Einblick in diese vielfältigen Zusammenhänge.

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Sustainability Science - An Introduction
> Heinrichs H, Martens P, Michelsen G, Wiek A (eds) 2016. Berlin: Springer.


This textbook provides a comprehensive compilation of conceptual perspectives, methodological approaches and empirical insights of inter- and transdisciplinary sustainability science. Written by an international team of authors from leading sustainability institutions, the textbook covers key perspectives and topics of the scientific discourse on sustainable development. More than two decades after conceptualizing sustainability as societal guiding vision and regulative idea the necessity of concretizing and realizing sustainability in societal praxis is bigger than ever. Sharply improved individual and societal sustainable decision-making and action is necessary for a better future of humankind and the planet. On that account problem- and solution-oriented perspectives and competencies are crucial. The different chapters assemble an encompassing view of essential foundations and specific areas of research and action in sustainability science and practice. The textbook aims at fostering the further establishment of sustainability science in higher education and to enable the next generation of sustainability experts to tackle the challenging and exciting topic of sustainable development.

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Forschen für nachhaltige Entwicklung: Kriterien für gesellschaftlich verantwortliche Forschungsprozesse
> Helming K, Ferretti J, Daedlow K, Podhora A, Kopfmüller J, Winkelmann M, Bertling J, Walz R 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N3, pp 161-165.


Forschung spielt eine wesentliche Rolle bei der Gestaltung nachhaltiger Entwicklung. Diese gesellschaftliche Verantwortung spiegelt sich nicht nur in Forschungsinhalten, sondern auch in der Durchführung von Forschung. Wir haben einen Reflexionsrahmen entwickelt, der acht Kriterien für gesellschaftlich verantwortliche Forschungsprozesse umfasst und damit dieses “Wie” der Forschung systematisiert. Er adressiert Anforderungen bezüglich gesellschaftlicher Verantwortung in Forschungsprozessen aller Forschungsfelder und erfordert eine Auseinandersetzung mit möglichen Zielkonflikten.

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https://doi.org/10.14512/gaia.25.3.6

Transdisciplinary knowledge integration within large research programs
> Hoffmann S 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N3, pp 201-203.


Research is increasingly organized as large programs. A growing number of such programs produce a synthesis that links and relates scientific results of individual projects and integrates them into an overarching context. The synthesis thus creates an added value that goes beyond individual project results. Which methods and procedures are used to generate that added value? This paper presents methods and procedures of transdisciplinary knowledge integration that were applied within four thematic syntheses of the Swiss National Research Programme on Sustainable Water Management (NRP 61).

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Landschaftsqualität im urbanen und periurbanen Raum
Institut Für Landschaft Und Freiraum (eds) 2016. Bern: Haupt Verlag.


Eine den Bedürfnissen von Mensch und Umwelt angepasste Gestaltung der Landschaft bildet die Kernaufgabe der Profession der Landschaftsarchitektinnen und Landschaftsarchitekten. Diese leisten im Auftrag von Privaten, Gemeinden, Kantonen und Bund wesentliche Beiträge zur Erhaltung und Verbesserung der Landschaftsqualität. Mit welchen Planungsstrategien, Methoden und Techniken können diese Qualitäten in Zukunft markant verbessert werden? Diese und weitere Fragen werden von den Autoren mit Grundsatzbeiträgen und Fallbeispielen untersucht.

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Reallabore im Kontext transdisziplinärer Forschung
> Jahn T, Keil F 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N4, pp 247-252.


Reallabore etablieren sich zunehmend als neue Forschungsinfrastrukturen, mit denen sozial-ökologische Transformationen angestoßen werden sollen. Forschungsförderer und Wissenschaft versprechen sich zudem ein besseres Verständnis von Gestaltungsprozessen nachhaltiger Entwicklung. Ob Reallabore über etablierte Forschungsansätze hinausgehen, ist jedoch offen. Damit sie besser im Forschungsprozess verortet werden können ist es hilfreich, den Diskurs um Reallabore mit dem um Transdisziplinarität zu verknüpfen.

See:
http://www.ingentaconnect.com/content/oekom/gaia/2016/00000025/00000004/art00007

Leseempehlung des Instituts für sozial-ökologische Forschung

Ökosystemleistungen in der Schweiz. Chancen, Risiken und Nebenwirkungen bei der praktischen Anwendung
> Keller R 2016. Bern: Haupt Verlag.


Ausgehend vom Konzept der Ökosystemleistungen (ecosystem services) legt der Autor dar, unter welchen Gesichtspunkten Natur und Landschaft erfasst werden können. Durch die Auswertung von Befragungen mit Fachpersonen zeigt er auf, wo die Chancen und Risiken bei der Anwendung des Ökosystemleistungskonzepts liegen. Im Fokus stehen dabei die schweizerische Biodiversitäts-, Landschafts- und Landwirtschaftspolitik. Praxisbeispiele und ein Vergleich mit der internationalen Entwicklung runden diese Auslegeordnung ab. Die Handlungsempfehlungen richten sich an die interessierte Leserschaft aus Wissenschaft, Politik, Zivilgesellschaft und Wirtschaft.

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Wünschenswerte Vielheit. Diversität als Kategorie, Befund und Norm
> Kirchhoff T, Köchy K 2016. Lebenswissenschaften im Dialog, Band 21. Freiburg/München: Verlag Karl Alber.


Der Band analysiert - im Hinblick auf die Debatten um Biodiversität -, welche Bedeutungen und Funktionen »Diversität«, »Vielheit« und »Vielfalt« als Kategorie, Befund und Norm zukommen. Dazu rücken die Buchbeiträge die komplexen begriffs- und
ideengeschichtlichen Hintergründe dieser Konzepte in den Blick, indem sie die für die Thematik zentralen philosophischen Programme von Aristoteles, Ockham, Kant, Leibniz, Bergson und Whitehead jeweils im Zusammenhang mit möglichen biologischen Bezugsebenen betrachten.

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Statt Eingreifen wider Willen – reflexiv transformative Wissenschaft
> Kläy A, Zimmermann A, Schneider F 2016. VSH-Bulletin, N3/4, pp 46-52.


Publikation im Bulletin der VHS (Vereinigung der Schweizerischen Hochschuldozierenden):
http://www.hsl.ethz.ch/pdfs/16_VSH_bulletin_november_web.pdf

Ökoroutine. Damit wir tun, was wir für richtig halten
> Kopatz M 2016. München: oekom verlag.


Dieses Buch macht Schluss mit umweltmoralischen Appellen! Es zeigt: Wir können nachhaltig leben, ohne uns tagtäglich mit Klimawandel oder Massentierhaltung befassen zu müssen. Wir machen ökologisches Leben einfach zur Routine!
Was unmöglich erscheint, ist konzeptionell einfach: Mülltrennung, Sparlampen, Effizienzhäuser – alles längst akzeptiert oder in Reichweite. Was wir zur Durchsetzung einer gelebten Nachhaltigkeit brauchen, ist eine Politik, die neue, innovative Standards und Limits durchsetzt: Wenn Geräte weniger oft kaputtgehen, die Tierhaltung artgerechter wird oder bedenkliche Zusatzstoffe aus Lebensmitteln verschwinden – welcher Verbraucher würde sich darüber beschweren?
Michael Kopatz präsentiert in diesem Buch eine Vielzahl leicht umsetzbarer, politischer Vorschläge für alle Lebensbereiche, damit die Utopien von heute schon bald die Realitäten von morgen werden.

Link zum Buch:
https://www.oekom.de/nc/buecher/gesamtprogramm/buch/oekoroutine.html

Rezension zu "Defila R, Di Giulio A (eds) 2016. Transdisziplinär forschen – zwischen Ideal und gelebter Praxis. Hotspots, Geschichten, Wirkungen"
> Krainer L 2016. Forschung (Politik - Strategie - Management), N2, pp 54-55.


Prof. Dr. Larissa Krainer (Alpen-Adria-Universität Klagenfurt) würdigt die Synthesepublikation aus dem vom BMBF geförderten Themenschwerpunkt "Vom Wissen zum Handeln – neue Wege zum nachhaltigem Konsum" wie folgt: "Was die in dem Buch verfassten Beiträge auszeichnet, ist erstens die umfassende Reflexion insbesondere methodischer Herausforderungen in transdisziplinären Projekten (mit speziellem Fokus auf die Kooperation mit Praxispartner/innen). Zweitens handelt es sich bei dem Band nicht um eine bloße Aneinanderreihung von Texten, deren Autor/innen sich wenig darum kümmern, was vor und nach ihren Beiträgen zwischen zwei Buchdeckel gebunden wurde, sondern um eine in sich konsistente und an gemeinsamen Themen- und Fragestellungen orientierte Gesamtpublikation. Gelungen ist dies, weil alle Autor/innen alle Beiträge gelesen und diese auch gemeinsam diskutiert und weiterbearbeitet haben – eine Form des Peer-Counseling, das seinen Stellenwert neben der traditionellen Begutachtung von Einzeltexten durch externe Gutachter/innen noch nicht in hinreichender Form behaupten kann, wiewohl eindeutig qualitätssichernd. Drittens adressiert das Buch drei Akteursgruppen (Forscher/innen, Praktiker/innen wie Geldgeber/innen) und hält diesen Anspruch sowohl in Bezug auf die gebotenen Inhalte, deren Nachvollziehbarkeit wie auch den durchgängigen Sprachstil konsequent durch. (...) Der Sammelband stellt eine Bereicherung für alle dar, die transdisziplinär forschen bzw. damit beginnen wollen, die erwägen, sich als Praxispartner/innen in solche Forschungsprozesse zu begeben, oder auch überlegen, wofür und wie Gelder für transdisziplinäre Forschung ausgeschrieben werden können."

Quelle: SÖF-Konsum-BF
http://mgu.unibas.ch/idtd

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Die Universität als Akteurin der transformativen Wissenschaft: Konsequenzen für die Messung der Qualität transdisziplinärer Forschung
> Krainer L, Winiwarter V 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N2, pp 110-116.


Grand challenges, Transformation, third mission: Wissenschaft und Universitäten sind zunehmend gefordert, gesellschaftlichen Wandel verantwortlich und aktiv mitzugestalten. Immer häufiger wird deswegen transdisziplinär geforscht. Doch bislang fehlt eine systematische Beschreibung, Bewertung und Anerkennung dieser wissenschaftlichen Leistungen.

Scientific research aimed at transforming society has a normative basis. Here, we will examine the potential of transdisciplinary research methods and what they have to offer in terms of desired transformation. Our observation is that it must be possible to assess the research results from such endeavours with regard to their specific impact. First, we will discuss the difficulties involved in measuring the quality of transdisciplinary research, in particular its social impact. This leads to a broader examination of the meaning of quality in this type of research. Consequently, we advise complementing the existing catalogue of indicators with specific criteria related to the quality of transdisciplinary approaches. An international transdisciplinary research society could potentially serve as an independent body to foster definition and commitment.

Link to the article:
http://www.ingentaconnect.com/contentone/oekom/gaia/2016/00000025/00000002/art00012

A transdisciplinary account of water research
> Krueger T, Maynard C, Carr G, Bruns A, Mueller E N, Lane S 2016. Wiley Interdisciplinary Reviews: Water. doi:10.1002/wat1002.1132.


Water research is introduced from the combined perspectives of natural and social science and cases of citizen and stakeholder coproduction of knowledge. Using the overarching notion of transdisciplinarity, we examine how interdisciplinary and participatory water research has taken place and could be developed further. It becomes apparent that water knowledge is produced widely within society, across certified disciplinary experts and noncertified expert stakeholders and citizens. However, understanding and management interventions may remain partial, or even conflicting, as much research across and between traditional disciplines has failed to integrate disciplinary paradigms due to philosophical, methodological, and communication barriers. We argue for more agonistic relationships that challenge both certified and noncertified knowledge productively. These should include examination of how water research itself embeds and is embedded in social context and performs political work. While case studies of the cultural and political economy of water knowledge exist, we need more empirical evidence on how exactly culture, politics, and economics have shaped this knowledge and how and at what junctures this could have turned out differently. We may thus channel the coproductionist critique productively to bring perspectives, alternative knowledges, and implications into water politics where they were not previously considered; in an attempt to counter potential lock-in to particular water policies and technologies that may be inequitable, unsustainable, or unacceptable. While engaging explicitly with politics, transdisciplinary water research should remain attentive to closing down moments in the research process, such as framings, path-dependencies, vested interests, researchers’ positionalities, power, and scale.

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Rezension zu "Defila R, Di Giulio A (eds) 2016. Transdisziplinär forschen – zwischen Ideal und gelebter Praxis. Hotspots, Geschichten, Wirkungen"
> Lange H 2016. Zeitschrift für Umweltpolitik & Umweltrecht, N2/3, pp 235-240.


Prof. Dr. Hellmuth Lange (Universität Bremen) hebt in seiner Besprechung der Synthesepublikation aus dem vom BMBF geförderten Themenschwerpunkt "Vom Wissen zum Handeln – neue Wege zum nachhaltigem Konsum" hervor: "Während der größte Teil der (...) Veröffentlichungen danach fragt, was getan werden sollte, um die hochgesteckten Ziele transdisziplinär ausgerichteter Forschung zu erreichen, fragt [diese] zunächst einmal, was getan wurde und zu welchen Erfahrungen und Ergebnissen das geführt hat. (...) Der Akzent liegt ausdrücklich nicht auf theoriebezogenen Problemanalysen, sondern auf der Frage nach praktischen «Varianten des Gelingens» (S. 21) und auf dem Ziel, dabei gemachte Erfahrungen Dritten zugänglich zu machen. Die Studie verfolgt ein «akteurorientiertes Verständnis von Transdisziplinarität» – als auf Synthesen ausgerichtete interdisziplinäre Forschung, an der auch Praxispartner beteiligt sind: «Akteure, an die sich die Ergebnisse der Forschung richten (Anwender und Anwenderinnen) und die bezogen auf das untersuchte Thema über eine Praxis-Expertise verfügen, die die Forschungsexpertise der Forscherinnen und Forscher ergänzt» (S. 17). (...) Die Veröffentlichung gilt einer hochaktuellen Themenstellung, sie verfolgt einen klar konturierten Ansatz, und sie liefert gut abgesicherte, anregende und weiterführende Ergebnisse. Sie zeigt, wie produktiv das gewählte Format des Begleitprojekts sein kann – auch als überzeugendes Beispiel für eine Form der Wissenschaftsforschung, die als partizipative Selbsterkundung angelegt ist."

Quelle: SÖF-Konsum-BF
http://mgu.unibas.ch/idtd

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Interdisciplinary Science: A coming of age?
> Lawrence R J 2016. New York Academy of Sciences Magazine, Spring, 3rd May 2016.


Commentary on Special issue of Nature on interdisciplinary science

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Interdisciplinarity: how universities unlock its power to innovate


In a paper published today, the League of European Research Universities (LERU) looks at interdisciplinarity as a powerful driver of knowledge creation, scientific progress and innovation.

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Handlungsfelder von Stadt-Umland-Kooperationen für eine Energieversorgung mit erneuerbaren Energien
> Lentzen L, Stablo J, Ruppert-Winkel C 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N4, pp 271-280.


Viele Kommunen in Deutschland verfolgen das Ziel, ihre Energieversorgung vollständig auf erneuerbare Energien umzustellen. Stadt-UmlandKooperationen bieten hierfür substanzielle Potenziale. Elf Handlungsfelder, die vor allem die Steuerung der Kooperationen sowie die Vernetzung und Einbindung von Akteuren betreffen, sind besonders relevant.
Urban-rural cooperations (URC) play an Important role in the success of Implementing a regional energy system based on renewable energy sources. A significant reason for this is that cities are seldom able to cover their energy needs with renewables alone. URC offer various opportunities for enabling such regional energy transition processes. Drawing on the concept of regional governance, this article aims to systematically outline different action areas for URC that are important for regional energy transition processes, and to demonstrate the concrete potentials of URC in these areas. Based on document analysis, expert interviews and three German case studies, we have identified eleven relevant action areas for the governance of URC in reaching energy goals as well as connecting and integrating different actors. The results can be used by municipalities to determine whether a URC can facilitate the energy transition processes in their specific context.

See:
http://www.ingentaconnect.com/content/oekom/gaia/2016/00000025/00000004/art00010

McCarty, W. (2016): Becoming Interdisciplinary. In: S. Schreibman, R. Siemens, and J. Unsworth, eds: A New Companion to Digital Humanities. John Wiley & Sons, Ltd.


Actual discussion of how to do interdisciplinary research is rare, although the abstraction “interdisciplinarity” is a popular topic and frequent claim. This abstraction, its treatment as a transcendental good, and the assumption that it is chiefly an attribute of collaborative teams divert critical attention from the question of how the attempt to expand beyond one's discipline of origin is to be made, whatever the circumstances of research. Here I offer no method or choreography, rather encouragement, qualification, commentary, and some tips from years of following bibliographic and now also hypertextual trails. I offer advice and strategies of wayfinding for an endless exploration of other epistemic cultures and some reflections on its possible effects.

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Identifying Gender-Sensitive Agroforestry Options: Methodological Considerations From the Field
> Mathez-Stiefel S-L, Ayquipa-Valenzuela J, Corrales-Quispe R, Rosales-Richard L, Valdivia-Díaz M 2016. Mountain Research and Development, V36, N4, pp 417-430.


Agroforestry is seen as a promising set of land use practices that can lead to increased ecological integrity and sustainable benefits in mountain areas. Agroforestry practices can also enhance smallholder farmers' resilience in the face of social and ecological change. There is a need for critical examination of existing practices to ensure that agroforestry recommendations for smallholder farmers are socially inclusive and grounded in local experience, knowledge, and perceptions. In this paper, we present a transdisciplinary systems approach to the identification and analysis of suitable agroforestry options, which takes into account gendered perceptions of the benefits and values of natural resources. The 4-step approach consists of an appraisal of local perceptions of the social-ecological context and dynamics, an inventory of existing agroforestry practices and species, a gendered valuation of agroforestry practices and species, and the development of locally adapted and gender-sensitive agroforestry options. In a study using this approach in the Peruvian Andes, data were collected through a combination of participatory tools for gender research and ethnobotanical methods. This paper shares lessons learned and offers recommendations for researchers and practitioners in the field of sustainable mountain development. We discuss methodological considerations in the identification of locally adapted agroforestry options, the understanding of local social-ecological systems, the facilitation of social learning processes, engagement in gender research, and the establishment of ethical research collaborations. The methodology presented here is especially recommended for the exploratory phase of any natural resource management initiative in mountain areas with high environmental and sociocultural variability.

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An Introduction to Interdisciplinary Research: Theory and Practice
> Menken S, Keestra M (eds) 2016. Amsterdam: Amsterdam University Press.


This book is edited and written by colleagues from the Institute for Interdisciplinary Studies at the University of Amsterdam and based upon more than ten years of experience in teaching interdisciplinary research to undergraduate and graduate students. This introduction to interdisciplinary research consists of two parts. The first part offers an introduction to what interdisciplinary research is and why complex issues require it. This part includes also a section on relevant insights from the philosophy of science, which are useful for the challenge of the integration of disciplinary insights. The second part guides the reader (especially bachelor and master students) step by step through a model for interdisciplinary research. This research process model starts with an Orientation stage when the research problem is defined, followed by a Preparation stage where disciplinary subquestions and relevant theoretical frameworks have to be determined. Actual research will be carried out during the Data stage, and at the Finalization stage researchers must decide how the insights gathered by the research can be integrated. Pertinent questions and suggestions are presented that help the students to accomplish this challenging task. Examples used throughout the book are mainly taken from the natural, life and social sciences, with some examples taken from interdisciplinary research projects carried out by students from the Institute for Interdisciplinary Studies in order to demonstrate the feasibility of such projects.

More information about the book:
http://en.aup.nl/books/9789462981843-an-introduction-to-interdisciplinary-research.html

About the IIS:
http://iis.uva.nl/en for information

Working Together for Better Outcomes (WT4BO)
> Morris S, Macleod C J A, Bammer G, Meagher L, Gordon I, Hartley S, Lyall C, Prager K, Stringer L C, Tibbett M 2016. 26-27 March 2015, Edinburgh, UK.


The outcomes of a 2015 workshop – Working Together for Better Outcomes (WT4BO) - have been published.
These are guides for funders, researchers and research partners involved in interdisciplinary research and are available at

http://bit.ly/WT4BO_Funders
http://bit.ly/WT4BO_Researchers
http://bit.ly/WT4BO_ResearchPartner

Sufficiency, liberal societies and environmental policy in the face of planetary boundaries
> Muller A, Huppenbauer M 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N2, pp 105-109.


Sufficiency is not a goal of environmental policy-making as is efficiency. In view of the planetary boundaries, this paper instead proposes that sufficiency should amend the notion of liberal society. The classic vision of liberal societies has been based on the core values of individual freedom, the no-harm principle and social justice together with the related virtues of courage, prudence and justice. By adding sufficiency, we introduce a fourth core value, one which is necessary for dealing with planetary boundaries. Temperance, the virtue linked to sufficiency, becomes an important part of this.

Link to the article:
http://www.ingentaconnect.com/content/oekom/gaia/2016/00000025/00000002/art00011

Sufficiency, liberal societies and environmental policy in the face of planetary boundaries
> Muller A, Huppenbauer M 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N2, pp 105-109.


Sufficiency is not a goal of environmental policy-making as is efficiency. In view of the planetary boundaries, this paper instead proposes that sufficiency should amend the notion of liberal society. The classic vision of liberal societies has been based on the core values of individual freedom, the no-harm principle and social justice together with the related virtues of courage, prudence and justice. By adding sufficiency, we introduce a fourth core value, one which is necessary for dealing with planetary boundaries. Temperance, the virtue linked to sufficiency, becomes an important part of this.

Link to GAIA 2 - 2016
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Social sciences in the transdisciplinary making of sustainable artifacts
> Nascimento S, Pólvora A 2016. Social Science Information, V55, N1, pp 28-42.


From a transdisciplinary standpoint, we need to address the environmental, economic, social and cultural dimensions of sustainability by calling attention to the key role of social sciences in working with other experts and in engaging stakeholders. This article is focused on present and potential direct contributions from social scientists in the practical realms of designing, producing and using sustainable technologies, while also arguing that more active interventions are not only desirable, but considerably urgent from start to end in these realms. In addition, we argue that such interventions are now facing promising opportunities with upcoming technological trends that range from open design and new maker cultures to rapid prototyping or digital fabrication. These trends already offer several openness routes in technology creation, and consequently foster wider practical and conceptual transdisciplinary platforms to envision, build and share not only physical objects but also the ideas and discussions that constitute them.

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Praxis essen Wissenschaft auf? Von den Gefahren des Gelingens einer transdisziplinären Zusammenarbeit
> Nemnich C, Fischer D 2016. In Defila R, Di Giulio A (eds). Transdisziplinär forschen - zwischen Ideal und gelebter Praxis. Hotspots, Geschichten, Wirkungen, pp 145-187. Frankfurt a. M., New York: Campus Verlag.


Der vom deutschen Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) geförderte Themenschwerpunkt "Vom Wissen zum Handeln – neue Wege zum nachhaltigem Konsum" bestand aus zehn inter- und transdisziplinären Forschungsverbünden und einem Begleitforschungsprojekt. Im Projekt "BINK – Bildungsinstitutionen und nachhaltiger Konsum" wurde erforscht, wie Bildungseinrichtungen zu Orten werden können, an denen junge Menschen nachhaltigen Konsum gleichzeitig erlernen und erfahren können. Projektverantwortlich war das Institut für Umweltkommunikation der Universität Lüneburg (Prof. Gerd Michelsen). Am Projekt wirkten das Deutsche Jugendinstitut (Prof. Claus J. Tully), die Humboldt Universität zu Berlin (Prof. Harald Mieg) und die Hochschule Fresenius (Prof. Andreas Homburg) mit sowie Praxispartner aus sechs Bildungseinrichtungen. In der Verbund-Fallstudie, die in einer Synthesepublikation des Themenschwerpunkts bei Campus veröffentlicht ist wird aus der intimen Sicht von Prozessverantwortlichen berichtet, wie die Prozesse abliefen und 'wie es sich anfühlte', die transdisziplinären Prozesse in diesem Verbund zu gestalten. Die Autorin und der Autor berichten im Format einer Erzählung über ihre Erfahrungen und machen diese so Dritten zugänglich. Für diesen Erfahrungsbericht wurde also der Ansatz des "Storytelling" gewählt, d.h. die Beschreibungen der transdisziplinären Kooperationen, die im Verbund stattfanden, werden als Geschichte präsentiert, erzählt aus der subjektiven Perspektive und in den Worten derer, die maßgeblich an deren Gestaltung beteiligt waren. Dieser 'Blick hinter die Kulissen' gewährt den Leserinnen und Lesern einen Einblick in die gelebte Praxis eines transdisziplinären Projekts, der fast so unmittelbar ist, als wäre man selbst dabei gewesen.

Quelle: SÖF-Konsum-BF
http://www.ikaoe.unibe.ch/forschung/soefkonsum/

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Concepts and practices for the democratisation of knowledge generation in research partnerships for sustainable development
> Ott C, Kiteme B 2016. Evidence & Policy: A Journal of Research, Debate and Practice, V12, N3, pp 405-430.


In response to the development and climate crisis of the Anthropocene, world leaders at the 2015 UN Sustainable Development Summit in New York have reconfirmed the urgency of a sustainability transformation. This paper shows how a strong conceptualisation of sustainability can guide scientists in contributing to this transformation. The Eastern and Southern Africa Partnership Programme (1999–2015) offers experiences in framing and implementing research as a transdisciplinary future-forming process. Its procedural, reflexive programme design proved adequate to support the democratisation of knowledge generation. This fostered evidence-based contextualised knowledge and corresponding institutions, and strengthened the future-forming capacity of all partners involved.

Link to the paper:
http://dx.doi.org/10.1332/174426416X14700793045951

Das Konzept ,,Reallabor” schärfen: Ein Zwischenruf des Reallabor 131: KIT findet Stadt
> Parodi O, Albiez M, Beecroft R, Meyer-Soylu S, Quint A, Seebacher A, Trenks H, Waitz C 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N4, pp 284-285.


Gemeinsam mit der Bürgerschaft gestaltet das Reallabor 131 : KIT findet Stadt das Leben in der Karlsruher Oststadt nachhaltiger. Das Team will auch den neuen Forschungsansatz Reallabor voranbringen und hat aus den ersten Ergebnissen essen-zielle Kriterien für die Etablierung von Reallaboren entwickelt.

See:
http://www.ingentaconnect.com/content/oekom/gaia/2016/00000025/00000004/art00013

Frontiers in Sustainable Consumption Research
> Reisch L A, Cohen M J, Thøgersen J B, Tukker A 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N4, pp 234-240.


While the field of sustainable consumption research is relatively young, it has already attracted scholars from all corners of the social sciences. The time has come to identify a new research agenda as trends in sustainable consumption research seem to suggest the dawning of a new phase. Not only does research need to be guided, but sustainable consumption policymaking, too, involving best practices around the application of standard and more innovative instruments.

See:
http://www.ingentaconnect.com/content/oekom/gaia/2016/00000025/00000004/art00005

Interdisciplinary Research. Process and Theory
> Repko A, Szostak R 2016. 3rd edition, Thousand Oaks: SAGE.


This is a completely revised edition of Repko's Interdisciplinary Research. It is intended as a text for intermediate or senior undergraduates, but is used in many graduate courses as well. It outlines an iterative ten-step process and identifies useful strategies for each. The third edition adds material on transdisciplinarity, team research, and mixed methods research. It also discusses how to address conflicts in values.

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GREEN DENSITY: A transdisciplinary research and teaching project for the design of sustainable neighbourhoods
> Rey E, Lufkin S 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N3, pp 185-190.


The GREEN DENSITY transdisciplinary research and teaching project focuses on the Waldstadt sector, a strip of forest bordering the city of Bern. This strategic site, likely to host new inhabitants and jobs close to public transport, is particularly adapted to explore urban densification issues. The objective is to experiment, compare and evaluate diverse possible urban forms for the development of such a site. The process includes the elaboration of six urban and architectural visions from students’ projects developed within Rey's studio at Ecole polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL) and their transdisciplinary multi-criteria assessment.

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Co-design und co-production im Reallabor Wissensdialog Nordschwarzwald
> Rhodius R, Bachinger M, Pregernig M, Koch B 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N2, pp 131-132.


Das Reallabor Wissensdialog Nordschwarzwald ist mit dem neuen Nationalpark Schwarzwald eng verknüpft. Das Reallaborteam erarbeitet mit den Akteuren vor Ort Chancen, die der Nationalpark für die nachhaltige Entwicklung der Region bietet, und berichtet hier von den Erkenntnisgewinnen während des ersten Jahrs "im Labor".

Link to the article:
http://www.ingentaconnect.com/content/oekom/gaia/2016/00000025/00000002/art00016

Schmuck, P. (2016): Rezension zu "Defila R, Di Giulio A (eds) 2016. Transdisziplinär forschen – zwischen Ideal und gelebter Praxis. Hotspots, Geschichten, Wirkungen". Umweltpsychologie, 1, p 151-154.


Prof. Dr. Peter Schmuck (Universität Göttingen) zieht in seiner Besprechung der Synthesepublikation aus dem vom BMBF geförderten SÖF-Themenschwerpunkt "Vom Wissen zum Handeln – neue Wege zum nachhaltigem Konsum" folgendes "Fazit: Das Buch behandelt die existentielle Frage, ob und inwieweit WissenschaftlerInnen zur Lösung der großen Nachhaltigkeitsherausforderungen unserer Zeit Substantielles beisteuern können. Auch wenn bei einem derart komplexen Feld sicherlich kein einfacher Konsens zu erzielen ist und sich leicht kritische Punkte finden lassen, auch wenn wir WissenschaftlerInnen zum Theoretisieren neigen – und auch wenn bei einem Buch mit einem derart umfangreichen Anspruch Wünsche offen bleiben (wie meine Erwartung, etwas über die gesellschaftlichen Wirkungen von 10 Forschungsverbünden zu nachhaltigem Konsum zu erfahren): Ein in weiten Teilen lesenswertes und anregendes Buch zu einem der spannendsten Forschungsfelder unserer Zeit."

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MontanAqua: Tackling water stress in the alps: Water management options in the Crans-Montana-Sierre region (Valais)
> Schneider F, Bonriposi M, Graefe O, Herweg K, Homewood C, Huss M, Kauzlaric M, Liniger H, Rey E, Reynard E, Rist S, Schädler B, Weingartner R 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N3, pp 191-193.


Transdisciplinary research is considered an appropriate mode of knowledge production in the search for pathways towards a more sustainable governance of natural resources. However, the co-production of new knowledge between scientists of different disciplines and nonacademic stakeholders is a challenge that requires novel research designs, methods, and approaches. The MontanAqua team has tackled this challenge by designing and implementing an innovative process of co-production of knowledge. An important element of this process was an assessment and communication tool known as “the sustainability wheel”.

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Three schools of transformation thinking: The impact of ideas, institutions, and technological innovation on transformation processes
> Schneidewind U, Augenstein K 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N2, pp 88-93.


To identify the main drivers of transformation, it is helpful to identify the transformation perspectives of three specific schools of thought: idealist, institutional, and technological innovation. By differentiating among these schools of thought, a more informed transformation debate becomes possible, thereby increasing transformative literacy in academia and society.

Link to the article:
http://www.ingentaconnect.com/contentone/oekom/gaia/2016/00000025/00000002/art00008

Bibliography: A Tour d'Horizon of literature related to Transdisciplinarity published in 2015
> Schumacher E 2016. td-net, Network for Transdisciplinary Research, Bern.


We have requested experts of (inter- and) transdisciplinary research to indicate to us important new literature in the field of (inter- and) transdisciplinary research, teaching and practice published in 2015. The proposed literature is compiled in a document (see link below). The experts shortly commented the publications that they recommended.

We would like to thank the contributors for their inputs, and we are looking forward to another productive year for transdisciplinary research.

Tour d'Horizon 2015 (pdf)

"Tour d’Horizon" literature lists from previous years can be found here:
http://www.transdisciplinarity.ch/en/td-net/Literatur/Tour-d-Horizon.html

Contact:
bibliography@transdisciplinarity.notexisting@nodomain.comch

Transdisciplinary Training Program: Reflections and Recommendations from the national and regional workshops, Stellenbosch, March 2016
> Schweizer S, Stavrou V, Van Breda J, Adler C. 2016.


In 2014, the International Social Science Council (ISSC), START, and National Research Foundation of South Africa (NRF) brought together and supported transdisciplinary researchers and practitioners for an expert workshop to design an initiative to support and sustain capacity development in transdisciplinary (TD) research at national and international levels. The workshop was organized in response to calls from the Belmont Forum to strengthen capacity in the development, use, and evaluation of TD approaches. This increased emphasis on TD approaches in global change research for sustainability is indicative of the high degree of complexity of the problems that researchers on global change and sustainability have to address. It also reflects an ambition to ensure the relevance of the research produced, to drive science that can contribute effective and equitable solutions to those problems. It signals an aspiration to break the walls between research and society, captured in the idea of doing science with society, instead of for society.
The 2014 workshop produced outlines for curricula for Introductory Courses and Advanced Institutes of TD research. The proposed curricula have been designed to support and sustain the efforts to develop and build TD capacity at national to global level, targeting researchers and their TD research partners, as well as research managers and funders.

Report (pdf)

More information:
http://start.org/spotlight/transdisciplinary-training-program
http://www.worldsocialscience.org/2016/06/transdisciplinary-training-programme-workshops-2016-reflections-recommendations/

Career Pathways in Multidisciplinary Research: How to Assess the Contributions of Single Authors in Large Teams
Workshop organized by the Science Europe Scientific Committee for Life, Environmental and Geo Sciences.
> Science Europe 2016.


The Workshop ‘Career Pathways in Multidisciplinary Research: How to Assess the Contributions of Single Authors in Large Teams’ was organised by Science Europe Scientific Committee for the Life, Environmental and Geo Sciences in Brussels on 1 and 2 of December 2015. The aim of this workshop was to reflect upon how to best support collaborative, multi-disciplinary and interdisciplinary research teams, how to allocate appropriate credit for research input, and how better evaluate multidisciplinary research

Link to the report:
http://www.scienceeurope.org/downloads/

PDF report

Transdisciplinary research in support of land and water management in China and Southeast Asia: evaluation of four research projects
> Siew T F, Aenis T, Spangenberg J H, Nauditt A, Döll P, Frank S K, Ribbe L, Rodriguez-Labajos B, Rumbaur C, Settele J, Wang J 2016. Sustainability Science, online first: DOI: 10.1007/s11625-016-0378-0


Transdisciplinary research (TDR) aims at identifying implementable solutions to difficult sustainability problems and at fostering social learning. It requires a well-managed collaboration among multidisciplinary scientists and multisectoral stakeholders. Performing TDR is challenging, particularly for foreign researchers working in countries with different institutional and socio-cultural conditions. There is a need to synthesize and share experience among researchers as well as practitioners regarding how TDR can be conducted under specific contexts. In this paper, we aim to evaluate and synthesize our unique experience in conducting TDR projects in Asia. We applied guiding principles of TDR to conduct a formative evaluation of four consortium projects on sustainable land and water management in China, the Philippines, and Vietnam. In all projects, local political conditions restricted the set of stakeholders that could be involved in the research processes. The set of involved stakeholders was also affected by the fact that stakeholders in most cases only participate if they belong to the personal network of the project leaders. Language barriers hampered effective communication between foreign researchers and stakeholders in all projects and thus knowledge integration. The TDR approach and its specific methods were adapted to respond to the specific cultural, social, and political conditions in the research areas, also with the aim to promote trust and interest of the stakeholders throughout the project. Additionally, various measures were implemented to promote collaboration among disciplinary scientists. Based on lessons learned, we provide specific recommendations for the design and implementation of TDR projects in particular in Asia.

Link to the publication

Switzerland and the Commodities Trade - Taking Stock and Looking Ahead
> Swiss Academies of Arts and Sciences 2016. Swiss Academies Factsheets V11, I1.


This factsheet outlines key challenges, knowledge gaps, and research questions centring on Switzerland’s role and potential responsibility as a leading commodity hub. It concludes with suggestions of possible avenues for future research and policy.

More information

Switzerland and the Commodities Trade (pdf)

Switzerland and the commodities trade: Taking stock and looking ahead
> Swiss Academies of Arts and Sciences 2016. Swiss Academies of Arts and Sciences Factsheets, V11 N2.


Switzerland occupies an important position in the global trade of hard and soft commodities. Companies headquartered within its borders directly or indirectly shape commodity extraction practices around the world, some of which carry considerable negative environmental and social risks on the ground, particularly in fragile contexts. Minimizing these risks and maximizing shared economic gains could enable mutually beneficial development and counteract persistent social and political inequality.

This factsheet examines these issues locally in developing countries – complementing a previous factsheet that focused on Switzerland’s role as a trading hub. It further highlights promising approaches for research and policy change with regard to developing country governments, involved companies, trading hubs, and the international community.

More information and download factsheet
Introduction to the factsheets (video)

Embodied uncertainty: living with complexity and natural hazards
> Sword-Daniels V, Eriksen C, Hudson-Doyle E E, Alaniz R, Adler C, Schenk T, Vallance S 2016. Journal of Risk Research, pp 1-18.


In this paper, we examine the concept of embodied uncertainty by exploring multiple dimensions of uncertainty in the context of risks associated with extreme natural hazards. We highlight a need for greater recognition, particularly by disaster management and response agencies, of uncertainty as a subjective experience for those living at risk. Embodied uncertainty is distinguished from objective uncertainty by the nature of its internalisation at the individual level, where it is subjective, felt and directly experienced. This approach provides a conceptual pathway that sharpens knowledge of the processes that shape how individuals and communities interpret and contextualise risk. The ways in which individual characteristics, social identities and lived experiences shape interpretations of risk are explored by considering embodied uncertainty in four contexts: social identities and trauma, the co-production of knowledge, institutional structures and policy and long-term lived experiences. We conclude by outlining the opportunities that this approach presents, and provide recommendations for further research on how the concept of embodied uncertainty can aid decision-making and the management of risks in the context of extreme natural hazards.

Link to the publication:
http://dx.doi.org/10.1080/13669877.2016.1200659

Interdisciplinary Knowledge Organization
> Szostak R, Gnoli C, López-Huertas M 2016. Berlin: Springer.


This book explores how interdisciplinary research and teaching could be enhanced by changing the way we organize information online and in libraries. The book is written for audiences in both information science and inter/transdisciplinary studies. It explores the information needs of inter/transdisciplinary scholars and proposes a classification system grounded in the things we study (and relationships among these) rather than disciplines (it also recommends that works be classified in terms of theories and methods applied, and perhaps other elements of authorial perspective). It argues that developments in information technology both encourage and facilitate the proposed changes.

More information on the book

Interdisciplinary Best Practices for Adapted Physical Activity
> Szostak R 2016. Quest, V68, N1, pp 69-90.


This article provides an introduction to the literature on interdisciplinary research. It then draws lessons from that literature for the field of adapted physical activity. It is argued that adapted physical activity should be a self-consciously interdisciplinary field. It should insist that research be performed according to recognized interdisciplinary and disciplinary methodologies. Each section of the article addresses an important aspect of the literature on interdisciplinary research and closes with a recommendation for adapted physical activity.

Link to the article

A harmonic way to transdisciplinarity: Experience from global health development
> Tanner M 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N3, pp 204-206.


Aiming at generating innovative solutions to mitigate global health challenges through working along the continuum from innovation to application harmonically leads to a transdisciplinary understanding of, and practice for, health and social development. The One Health approach is presented as a case study where a transdisciplinary concept and approach is validated in different social, cultural and ecological settings, and is subsequently put into public health practice leading to a measurable impact for human and animal health and well-being of the communities concerned.

Link to the publication (open access)

Exploring panarchy and social-ecological resilience: Towards understanding water history in precolonial Southern Africa
> Tempelhoff J 2016. Historia, V61, pp 92-112.


There is a growing corpus of social-ecological thinking in the field of resilience studies.One example is the pioneering work of Gunderson and Holling (2002) on panarchy. The work has had a significant impacton disciplinary collaboration between toenatoral and human sciences. It appears that the discipline of History can benefi tparticularly from these interactions - particularly witthin the framework of panarchy theory. In the front loop of panarchy, Gunderson and Holling have safely ensconced a "memory" feeder, a progressive trend leading towards the conservation and responsible exploitation of nattural resources. In toepanarchymodel toisphase is especially evidentbefore toeonsetof almost inevitable creativedestruction/collapse thatpaves toeway for renewal to theback loop. The understanding of "memory" to thepanarchy cycle focuses on instittutional memory, traditional knowledge and mem orialised experience of resource management. Special attention is given to "memory" to that it createsopportonities forhistorical thinking. By introducing a discourseon historical consciousness, the concept of memory moves more in line with formal historical thinking. The meaning of "creativedestruction"/collapse is therefore categorised to terns of Rüsen's (2013) conception of sense-making of toe crisis phenomenon. Interpretive historical toought can then find space inpanarchy theory. At toe same time toeuseofmemory, from an ecological Md socialperspective could create abetterunderstandingof indigenous and/or localknowledge systems related to thepast. to toe final sectfon there is a brief discussion on toe Iron Age to soutoernAfrica (from about 200 to 1850CE), focusing specificallyon theproto-urban development of Mapungubwe and Great Zimbabwe.The exposition is consciously opaque. The objective is to encourage the reader to think about the interpretation of water history in precolonial southern Africa.

Link to the article

Research Programme "Room for People and Nature":
Publications for practitioners, authorities and scientists available (open source)
> Tobias S et al 2016 -> several publications


Case study research on landscape development
Silvia Tobias, Tobias Buser

The transdisciplinary research program ‘Room for People and Nature’ of the Swiss Federal Research Institute WSL was conducted from 2012 to 2015 in four case study regions, which are all located at the edges of the big city-region of Zurich. In the past decade, these regions have experienced a strong growth in population, traffic, and developed areas. Facing this development, the municipal councils in these regions are worried about losing the natural landscape scenery and the rural appeal of their villages.
In a first workshop series, the local stakeholders created visions about the desired societal, economic and landscape development together and with the help of real-time visualization. In a second workshop series, the local stakeholders evaluated their visions in the light of land-use scenarios modelled by the scientists, and developed steering approaches towards sustainable development of their case study regions. The outcomes of the workshops were even set on the agendas of two municipal council retreats.

For practitioners and authorities in the field of landscape development the research program published:
• A brochure for practitioners on planning principles for sustainable landscape development in rural regions influenced by big city-regions (available in German and French):
Tobias S, Ströbele M, Nobis M, Obrist M, Moretti M, Hunziker M, Hersperger A, Pütz M, Kienast F, Buser T 2016. Siedlungs- und Landschaftsentwicklung in agglomerationsnahen Räumen. Raumansprüche von Mensch und Natur. Merkblatt für die Praxis, N56, pp 16.
http://www.wsl.ch/dienstleistungen/publikationen/schriftenreihen/merkblatt/15398_DE

• A synthesis report (in German):
Tobias S (Red.) 2015. Raumansprüche von Mensch und Natur. Synthesebericht des WSL Programms. WSL Berichte, N35, pp 103.
http://www.wsl.ch/dienstleistungen/publikationen/schriftenreihen/berichte/15093_ DE

• Willi C, Pütz M 2014. Management von Raumnutzungskonflikten. Ein Leitfaden aus dem WSL-Programm "Raumansprüche von Mensch und Natur". WSL Berichte, N19. Eidgenössische Forschungsanstalt WSL. pp 33.
http://www.wsl.ch/dienstleistungen/publikationen/schriftenreihen/berichte/13885_DE

Regarding methods for transdisciplinary processes we published:
• A paper about the benefit of real-time visualization at participatory workshops:

Tobias S, Buser T, Buchecker M 2015. Does real-time visualization support local stakeholders in developing landscape visions? Environment and Planning B: Planning and Design, V43, N1, pp 184-197. DOI: 10.1177/0308518X15603866
Link to the article (open access)

Contact
Dr. Silvia Tobias
Swiss Federal Research Institute WSL
CH-8903 Birmensdorf
silvia.notexisting@nodomain.comtobias@wsl.notexisting@nodomain.comch
www.wsl.ch/raumanspruch

Promoting sanitation in South Africa through nutrient recovery from urine
> Udert K M, Etter B, Gounden T 2016. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V25, N3, pp 194-196.


The water utility of Durban, eThekwini Water and Sanitation (EWS), installed urine-diverting dry toilets to provide sanitation to under-served communities in rural and peri-urban areas. While faeces was treated by dehydration, urine was discharged into a soak away in the ground. EWS teamed up with the Swiss Federal Institute of Aquatic Science and Technology (Eawag) and other partners in Switzerland and South Africa to valorise this resource. The VUNA project developed a sanitation system which produces a valuable fertiliser from urine, reduces pollution of water resources and promotes the acceptance of dry toilets.

Link to the publication (open access)

Moving global health forward in academic institutions
> Wernli D, Tanner M, Kickbusch I, Escher G, Paccaud F, Flahault A 2016. Journal of Global Health, V6, N1, 010409.


This is a paper on academic global health where inter- and transdisciplinarity is a key dimension for the field. The paper is from the perspective of five Swiss academic institutions: the University of Geneva, the Graduate Institute of International and Development Studies, The Swiss Federal Institute of Technology (EPFL), Institute of Social and Preventive Medicine in Lausanne, and the Swiss Tropical & Public Health Institute in Basel.

See:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4766794/

Der urbane Planet – Wie Städte unsere Zukunft sichern
> Wissenschaftlicher Beirat der Bundesregierung Globale Umweltveränderungen WBGU, Berlin.


Die Zukunft unserer Zivilisation entscheidet sich in den Städten. Die international vereinbarten globalen Nachhaltigkeitsziele der Vereinten Nationen und das Pariser Klimaabkommen werden nur umsetzbar sein, wenn wir weltweit Städte nachhaltig und lebenswert gestalten.

Dabei können die Probleme und mögliche Lösungen je nach Stadt und Stadtgesellschaft sehr unterschiedlich sein. Die Städte dieser Welt sind sehr verschieden und entwickeln ihre ganz „persönlichen Eigenschaften“. Entsprechend treten sie in diesem Comic auch als markante Charaktere auf.

Das Ziel der Städte in diesem Comic ist es, Wege zu einer Transformation in Richtung Nachhaltigkeit zu finden. Zur Orientierung dient dabei ein normativer Kompass. Dieser hilft Stadtentwicklung so zu gestalten, dass die natürlichen Lebensgrundlagen erhalten bleiben, dass Teilhabe in all ihren Dimensionen gewährleistet ist und dass die urbane Vielfalt der Städte und die Lebensqualität der Stadtbevölkerung berücksichtigt werden.

Link zur Publikation

How researchers frame scientific contributions to sustainable development: a typology based on grounded theory
> Wuelser G, Pohl C 2016. Sustainability Science. Open access.


Given that research on sustainable development usually relates to real-world challenges, it requires researchers to align scientific knowledge production with concrete societal problem situations. To empirically explore how researchers frame scientific contributions when designing and planning projects, we conducted a qualitative study on land use–related projects based on the methodology of grounded theory. We identified major influence factors and various types of research design. Among the factors that influence project framing, scientific considerations were found to be more important than expected. Core characteristics of project framings concerned (a) type of scientific contributions envisaged; (b) real-world sustainability challenges addressed, and (c) researchers’ conceptions of how knowledge would reach its addressees. Three different types of project framing were found, suggesting that framing strongly depends on (the researchers’ perception of) how well a real-world problem situation is understood scientifically and how strongly are societal actors aware of the problem and act upon it. The spectrum of how researchers planned that knowledge would reach its addressees comprised communicating results to interactive conceptions allowing for mutual learning throughout the research process. The typology reveals a variety of useful and promising project framings for sustainable development research. The typology may serve to reconcile conceptual ideals and expectations with researchers’ realities.

More information:
http://link.springer.com/article/10.1007/s11625-016-0363-7

Wissen als transformative Energie. Zur Verknüpfung von Modellen und Experimenten in der Gebäude-Energiewende
> Wuppertal Institut (ed) 2016. München: oekom verlag.


Die Transformationsprozesse hin zu einer nachhaltigen Entwicklung sind komplex.
Wie kann Wissenschaft dazu beitragen, dass neue Lösungen und Ideen in der Praxis zu Veränderung führen? Dieser Frage gehen die Autorinnen und Autoren am Beispiel der Gebäudeenergiewende nach.
Eine transformative Forschung, die den neutralen Beobachterposten verlässt, braucht entsprechende Konzepte und Methoden: Wie kann Wissen aus unterschiedlichen Disziplinen und aus der Praxis integriert werden, um komplexe Sachverhalte und Zusammenhänge zu erklären und zu verstehen? Welche Rolle spielen komplexe (agentenbasierte) Modelle und Experimente dabei? Wie sieht der Methodenmix einer transformativen Wissenschaft aus, die Akteure bei Transformationsprozessen aktiv unterstützt?
Illustriert werden diese Fragen am Beispiel des vom BMBF geförderten Forschungsprojektes „EnerTransRuhr“.

Link zum Buch

Medienwissenschaftliche Eingriffe in der Transdisziplinarität
> Wyss V 2016. VSH-Bulletin, N3/4, pp 43-60.


Publikation im Bulletin der VHS (Vereinigung der Schweizerischen Hochschuldozierenden):
http://www.hsl.ethz.ch/pdfs/16_VSH_bulletin_november_web.pdf

Beyond deforestation monitoring in conservation hotspots: Analysing landscape mosaic dynamics in north-eastern Madagascar
> Zaehringer J G, et al. 2016. Applied Geography, V68, pp 9-19.


Due to its extraordinary biodiversity and rapid deforestation, north-eastern Madagascar is a conservation hotspot of global importance. Reducing shifting cultivation is a high priority for policy-makers and conservationists; however, spatially explicit evidence of shifting cultivation is lacking due to the difficulty of mapping it with common remote sensing methods. To overcome this challenge, we adopted a landscape mosaic approach to assess the changes between natural forests, shifting cultivation and permanent cultivation systems at the regional level from 1995 to 2011. Our study confirmed that shifting cultivation is still being used to produce subsistence rice throughout the region, but there is a trend of intensification away from shifting cultivation towards permanent rice production, especially near protected areas. While large continuous forest exists today only in the core zones of protected areas, the agricultural matrix is still dominated by a dense cover of tree crops and smaller forest fragments. We believe that this evidence makes a crucial contribution to the development of interventions to prevent further conversion of forest to agricultural land while improving local land users' well-being.

Link to the article

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